ВижКонкурс за детски плакат "Добрият пример"

Ден I – Започна Bologna Children’s Book Fair 2018

Може би най-известният международен панаир за детски книги е този в Болоня. Основан през 1963 г., събитието се провежда всяка година в края на месец март – началото на април. За четири дни италианският град се превръща в център на световната книжна индустрия. Издатели, агенти, автори и илюстратори буквално окупират града в желанието си да разгледат, но и да се срещнат с максимален брой потенциални работодатели. Bologna Children’s Book Fair е и едно от малкото събития, което предлага сравнително свободен диалог между независимите автори и илюстратори с различни издатели и агенти. Срещите могат да са както уговорени предварително, така и „случайни” в часовете, които издателите са обявили. А възможността да „пуснеш” портфолиото си в кутията на някое издателство, е повече от лотариен билет, макар никой да не познава художник, който да е спечелил шестицата.

С отварянето на вратите на BolognaFiere масата от хора се вля в експозиционното пространство, а отделените за художниците стени сякаш бяха запълнени още от предния ден.

Тазгодишният панаир започна с официална церемония по откриването, на която освен кмета на града, кмета на региона Емилия-Романя и заместник-министъра на културата и туризма присъстваха и представители на страната гост – Китай. С ръст от 8.6% спрямо предходната година, т.е. общо 1 390 изложители от 100 страни и повече от 27 000 посетители, панаирът в Болоня традиционно посреща гостите си с изложби.

Днес нашият поглед се спря именно там. Както съобщихме и по-рано, за пръв път имаме представител от България в лицето на Калина Мухова и нейната книга, която скоро очакваме от издателство „Точица”. Точно 15 256 произведения, от 72 страни на 3 053 творци кандидатстват за изложбата през 2018 г., но само 77 са избрани.

Manuel Marsol е художникът, който спечели наградата на панаира миналата година, а Ludwig Volbeda е носителят на Grand Prix от биеналето в Братислава 2017 г. Двете изложби са в централната зала. Изложбата на КНДР също се намира в централната експозиционна част. Творбите, за някои може да изглеждат странно, непознато или дори объркващо, ако има намерение да види „традиционни китайски рисунки”. Именно тук източната страна доказва, че не подлежи на догми и стереотипи и показва на гостите, че може да се впише във всеки един пазар. Обща стилистика, посока или дух няма, а всеки автор създава свои собствени светове и реалии. Да, Китай определено е не само техническа индустрия на световния книжен пазар, но и активен участник. Именно с новините около предстоящия през есента панаир в Шанхай, организиран заедно с BCBF, подсказва на какво е способна.

Възпоменателната изложба на Gianno De Conno се намира в секция 32. А т.н. Silent books, които набират все по-голяма популярност в погледа на критиката, са в секция 26.

Може би именно тук е редно да споменем и лекцията на Maria Russo и Leonardo Marcus от New York Times, която се състоя този ден (26 март) в секцията на илюстраторите. Те успяха много кратко и ясно да дадат определение на най-новите и бързо развиващи се тенденции в света на детските книги в САЩ. Лекторите разделиха новия пазар на четири категории (няма да ги превеждаме): 1. Nonfiction – това са книги, които дават информация, без да имат определена наративност; 2. Silent books – или това, което ние наричаме картинни книги. Те нямат текст и в този смисъл са достъпни в цял свят без да са ограничени от езикови бариери. 3. Philosophical books – тук наистина най-лесен е примерът Oliver Jeffers и „идеята”, това, което ние познаваме като „концептуална книга”. Нейна подкарегория са т.н. „scary news books”, за които и родният пазар започна да говори с половин уста; 4. Deceptively simple books – или както българинът казва „това и аз мога да го нарисувам”. Основната заблуда тук е в леснотата, която всъщност е доста сложна.

Освен с изложби днешният ден бе изпълнен и с награди. Не можем да не споменем връчването на наградата “Hans Christian Andersen”, Която бе спечелена от руския илюстратор Игор Олейников и японската писателка Еико Кадоно. Залата бе препълнена с хора, очакващи обявяването на спечелилите, от ръководството на IBBY. Специално за нашия сайт Игор Олейников сподели, че не е очаквал подобна чест, „чувствам се щастлив” сподели през сълзи художникът. Неговият искрен рисунък и майсторска композиция спечелват гласовете на журите, както и чудноватите му герои – вещици, гиганти, феи и тролове, а той често казва, че не обича да рисува „малки сладки момиченца”. Рисува на ръка и не вярва в новите технологии. Какво би посъветвал младите художници? „Да се учат и да рисуват”.

Обявените по-рано носители на BolognaRagazzi Award участват с цялостна експозиция, а срещата с тазгодишната авторка на визията на панаира ще се състои в сряда в късния следобед.

А ние оставаме да проследим кои ще бъдат тазгодишните носители на наградата на името на Astrid Lindgren, напомняйки че сред номинираните са писателите Виктор Самуилов и Юлия Спиридонова, както и илюстраторът Любен Зидаров.

Скоро ще споделим и пълен албум със снимки.

Снимки и текст: Милена Радева

Посланикът на Китай в Италия
Зам. министъра на културата
Stefano Bonaccini – кмет на региона Емилия-Романя

Virginio Merola – Кмет на Болоня
Калина Мухова сред избраните финалисти в изложбата на Bologna
Част от BolognaRagazzi Award winners
Стената на илюстраторите
Изложба на авторката на визията на BCBF 2018 -Chloe Almeras

Изложбата на Китай
Изложбата на Китай

Silent books exhibition
Silent books exhibition
Българският щанд
Изложбата на 77-те избрани илюстратори
Пресконференцията на IBBY и наградите „Hans Christian Andersen“
Wally De Doncker – IBBY
Основните спонсори на наградата
Игор Олейников

Maria Russo и Leonardo Marcus от New York Times

One Comment

Add a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.