ВижБиенале на илюстрацията 2018

Представяме: Деница Пенева

Деница Пенева

Дата и място на раждане: 19.05.1983 г., гр. Благоевград

Образование:

151-во СОУПИ, “Моден дизайн”, 2001

НХА,“Графика”, 2006 – Бакалавър

Кунстакадеми Маастрихт, “Научна Илюстрация”, 2012 – Магистър

НХА, “Книга, илюстрация и печатна графика” – Докторант

 

Професионален опит: С изключение на няколко илюстрации и изложби, правени по време на обучението ми в гимназията и академията, професионално се занимавам с илюстрация от 2006, а с научна такава от 2008.

 

Изложби:

– Април, 1999 г. Изложба „Модна графика“, съвместно с Венко Николичев, организирана от

специалност „Дизайн на облеклото“ на 151-во СОУПИ в зала „Оборище“; самостоятелно

представяне на творбите в зала „Хармония“ по случай литературно четене от Анета Иванова.

– Май, 2010 г. Участие в изложбата „Тракийски богове и герои“, състояла се пред

Народен театър „Иван Вазов“.

– Ноември, 2010 г. Три селектирани творби в изложбата по повод XXII конгрес на AEIMS в

Национален природонаучен музей, Милано, една от които е включена в представителния

календар на музея.

– Септември, 2011 г. Самостоятелна изложба „Един-Е-Ние“ с творби от периода 1999 – 2010 г.,

кафе-галерия „Карабас-Барабас“.

– Ноември, 2011 г. Изложба „Музиката на гората“ в Национален природонаучен музей.

– Февруари, 2012 г. Изложба на дипломирани магистри по Научна илюстрация в Медицински университет, Маастрихт.

– Ноември, 2014 г. Участие в изложбата по повод XIII Иберийски конгрес по херпетология, Авейро (Португалия)

– Септември, 2015 г. Член на жури на конкурса „Голямото завръщане“, в който взимат участие над 40 млади и утвърдени автори от страната и чужбина и представят над 70 творби.

– Ноември, 2015 г. Съорганизатор и един от основните участници в изложбата „Голямото завръщане“, съпътстващо събитие на Първа национална конференция по реинтродукция на консервационно значими видове, oрганизирана съвместно от няколко държавни институции и неправителствени организации – Софийски университет „Св. Климент Охридски“, федерация на природозащитни сдружения „Зелени балкани“, „Фонд за дивата флора и фауна“, издателство „Пенсофт“, Национална художествена академия и Национален природонаучен музей.

– Май, 2016 г. Първа самостоятелна изложба „Илюстратория“, посветена на научната и научнопопулярната илюстрация, Национален природонаучен музей

– Ноември, 2016 г. Организатор и участник в Първа годишна изложба на ДАФНИ – Дружество на aнималисти, флористи и научни илюстратори в Национален природонаучен музей;

– Март, 2017 – Участие в изложбата по повод XXVI конгрес на AEIMS;

– Май, 2017 г. Изложба „Илюстратория“, посветена на научната и научнопопулярната илюстрация, в Регионален природонаучен музей, Пловдив;

– Януари, 2018 г. – Организатор и участник в изложбата “Вековните гори на България и техните обитатели” в Национален природонаучен музей, организирана съвместно с “WWF” България;

– Февруари, 2018 г. – Организатор и участник в изложба “Чайки” съпътстваща 13тата Международна среща за чайките, състояла се в гр. Русе;

Награди:

– 1987, 1988, 1989 г.: носител съответно на златен, бронзов и сребърен медал от международен конкурс за детска рисунка в Япония;

– Ноември, 2014 г. Почетна награда за работата „Genus Bolitoglossa“, както и награда на публиката в социалните мрежи за „Genus Basiliscus“ от изложбата по повод XIII Иберийски конгрес по херпетология, Авейро (Португалия);

– Май, 2016 г. Творбата „Predators and Prey in Pantanal“ е една от селектираните в четвъртото издание на международния конкурс за научна илюстрация“Illustrasciencia“ и в последствие печели една от наградите на журито;

Илюстрирани произведения:

– “Пухкава приказка” – Соколова, Д., 2007

– “Сънища” – Въртунинска, Р., 2008

– „Оригиналност и влияния в тракийската бронзова пластика през ранножелязната епоха (Х-VI в.пр. Хр.) – статуетката на елен от Севлиевско“ – Караджинов, И., 2011

– „Illustrating a Field Guide“ – Peneva, D., 2012 by ABK Maastricht

– „Старите гори – непознатите съкровища на България“ – Лазарова, С., 2013 брошура за WWF Bulgaria

– “Memory Anthology” – Baum, J, 2013, USA

– „A new species of Alopecosa (Araneae: Lycosidae) from Canada: a morphological de- scription supported by DNA barcoding of 19 congeners“ – Blagoev, G/ Dondale, C, 2014 for Zootaxa by Magnolia Press, Canada

– „Treatise on Zoology – Anatomy, Taxonomy, Biology. The Myriapoda. Volume 2“ – Minelli, A, 2015 by BRILL, Leiden

– “Field guide to the amphibians and reptiles of Cusuco National Park, Honduras”, под печат

Любим илюстратор: На първо четене – Tomer Hanuka, Yuko Shimizu, Aubrey Beardsley, Иван Билибин, Kay Nielsen, Beatrix Potter, Tony Wolf, Ernst Haeckel, Frank H. Netter, Albrecht Duerer, John-James Audubon, Roger Tory Peterson, Jan Lewington, Richard Lewington, William T. Cooper, Umberto Catallano. Paul Kidbey, Ясен Гюзелев, Rebecca Dautremer, Wolf Elbruch, Dominique Mertens и ужасно много други;

Любима илюстрирана книга? Това също е много труден въпрос… Имам много любими поредици от детските години – тези за Боско, Барбароните, Тайните на животните и, разбира се, тези на Беатрикс Потър. Общо взето, преобладават флората и фауната като мотиви и обекти, независимо дали става дума за детска художествена литература или енциклопедии – вероятно това е и сред основните причини. Сега залитам най-често по различни определители – хем като любител, хем от професионален интерес. Другото, на което изключително много държа. е изяществото на рисунъка, независимо колко подробна е самата илюстрация.

Коя книга мечтаеш да илюстрираш? В моята сфера на работа – всичко що е атлас, определител и т.н., независимо от видовете и ареала. Там всичко ми е интересно и вълнуващо, понеже и най-обикновеният на пръв поглед обект става необикновен, когато започнеш да го рисуваш. Ако говорим за художествена литература, с удоволствие бих илюстрирала “Хроника на птицата с пружината” на Мураками (както и повечето негови творби). “Изворът”, “Майсторът и Маргарита”, “Животинска ферма”, например, са също сред книгите, които намирам за вдъхновяващи. Наскоро имах възможността да илюстрирам мотиви от “Пътешествие до центъра на земята” и макар никога да не съм била фен на Жул Верн, задачата се оказа изключително вълнуваща, така че бих продължила и в тази насока. По очевидни причини имам фаворити и сред Андерсеновите приказки – “Цветята на малката Ида”, “Елиза и дивите лебеди” и особено “Палечка”, където има изобилие от представители на флората и фауната и възможност за работа в в големи детайли, благодарение на сюжета 🙂

Website: denitsapeneva.wix.com

Facebook/Instagram/Twitter page:

https://www.facebook.com/illustrix/

https://www.instagram.com/denitsa_peneva_illustrix/

https://twitter.com/peneva_denitsa

https://strixxx.deviantart.com

 

“Откъде идва дъждът” (графит и цветни моливи, 2006), илюстрация към “Пухкава приказка”, Соколова, Д., 2007;
“Сънища”, илюстрация за корицата към едноименния роман, Въртунинска, Р., графит и цветни моливи 2008
“Менадите”, илюстрация към “Тракийски богове и герои”, графит, туш и цветни моливи,2010
“Еленът от Севлиевско”, илюстрация на бронзова статуетка (туш, 2008) за научна статия от Караджинов, И., 2011
Латерален, дорсален и вентрален изглед на череп на чакал; молив, 2009
Обитатели на вековните гори в България, илюстрация към “Старите гори – непознатите съкровища на България”, Лазарова, С., 2013; графит, аквеарел и дигитална графика, 2013
Genus Basiliscus, “Field guide to the amphibians and reptiles of Cusuco National Park, Honduras”, акварел, 2010
Genus Bufo of Cusuco, National Parc, Honduras, “Field guide to the amphibians and reptiles of Cusuco National Park, Honduras”, акварел, 2013
Predators and Prey of Pantanal, дигитална графика, 2016
Илюстрация по мотиви от “Пътешествие до центъра на Земята”, дигитална графика, 2017

Add a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.