Вижсайт за Биенале на българската илюстрация 2020

Представяме: Николай Петрусенко

През месец май няма как да не обърнем внимание на буквите и шрифтовете. Затова ще ви запознаем с четирима прекрасни творци, които работят в областта на шрифта. Започнахме с Ани Петрова, Катерина Киричева и Милена Вълнарова, а днес е ред на…

Николай Петрусенко

Дата и място на раждане: 01 ноември 1990 г., София

Образование: Графика в НУИИ „Илия Петров“ – основно образование; Книга и печатна графика в НХА – бакалавър; Теория и практика на художественото образование в НХА – бакалавър; Шрифт в НХА – магистър; Творчески обмен в Kunstuniversität, Линц, Австрия.

Професионален опит: Художник, илюстратор, графичен и шрифтов дизайнер в различни медии. След дълъг период на свободна практика работил с Постстудио – студио за визуална комуникация и дизайн, София, Декотайп, студио за шрифтов дизайн и типография на арабска и други близкоизточни писмености, Амстердам. Понастоящем, част от Фонтфабрик – водещо студио за шрифтов дизайн, София.

Изложби:

Самостоятелна изложба в Галерия Алма Матер, СУ – 2010 г.

33 групови изложби в България, Великобритания, Италия, Полша, Русия, Словакия, Франция, Чехия. Този месец (май 2018 г. – б.р.) предстои груповата изложба на Плакат Комбинат Европа на български в Съвета на Европа към ЕС, Страсбург.

Награди:

По-важните и скорошни награди:

Голяма награда на Второ международно студентско биенале на студентската рисунка, София – 2014 г.;

Специална премия от жури – 6-ти Интернационален Екс Либрис конкурс Библиотека Бодио Ломнаго Кино, машината на мечтите – 2012 г.

Второ място на Националнен конкурс по рисунка, София – 2009 г.;

Голяма награда на Национален конкурс към БОК за Олимпийските игри през 2008 г.

Какво всъщност означава, че се “занимаваш с шрифтове”?

Създаването на един шрифт е дълъг и сложен процес, главните етапи, на който са проучване, идейно проектиране, изграждане на хартиен носител (изписване или начертаване) или директно начертаване в шрифтооформителски софтуер, определяне на белите разстояния между букви и редовете, програмиране и много много тестове.

Има ли разлика между буква и шрифт?

За да функционира добре шрифтът всяка негова буква и знак трябва да носят в себе си единен характер и пропорционална зависимост помежду си. Да, буквата е отделна част от цялата шрифтова система. Аналогично е взаимоотношението между понятията „сграда“ и „архитектурен комплекс“.

Любим шрифт: Списъкът е дълъг, но мога да започна със следните: Balkan Sans, DecoType Naskh, Frutiger, Garamond, Gilam, Greta Sans, ITC Galliard, Moderato, Muller, Neue Swift, TheSans, Zapfino, и много други…

DecoType Naskh

Шрифтът илюстрация ли е?

Шрифтът преди всичко изпълнява функцията да визуализира езика, словото. Но към това може да бъде пълноценен и в контекста на илюстрацията: от една страна шрифтът носи информация, както за текстовото съдържание, така и привкус за дадена епоха, култура и технология на изграждане или изписване; от друга страна общата рисунка и тази на отделните букви на конкретния шрифт пораждат усещания и асоциации, допълващи основния текст или създаващи паралелни и автономни смисли.

Кой шрифт си мечтаеш за „направиш на кирилица”?

Повечето шрифтове, за които съм бил отговорен включват и кирилица. И все пак, за да отговоря на въпроса ще спомена класики, при които няма добра българска кирилица или изобщо не присъства кирилица като например Zapfino, Futura и други. Или пък някои шрифтове, които са създадени специално в контекста на нелатински азиатски култури и други и се различават силно в структурата си.

 

Какво най-често хората НЕ знаят за шрифтовете?

Един качествен шрифт е сложна система, за създаването на която се изискват дълбоки познания в писмеността, дизайна, оптически закономерности и технология.

Отделно от това всеки шрифт има точно установено приложение, отвъд което няма как да функционира пълноценно, а дори може да бъде застрашаващ за хората – например на табелите за пътните мрежи, където шофьорите трябва да взимат бързи решения в лоши атмосферни условия, шрифтът има огромно въздействие. Същото важи и за четливостта на шрифта в указания за лекарства, визуална комуникация т.н.

Затова препоръката ми е крайните потребители да проучват добре проблематиката на заданията си, да използват качествени шрифтове, да се доверяват на шрифтовите дизайнери и да четат информацията, указанията и лицензите към същите тези шрифтове.

Друг локален български аспект, който постепенно придобива все по-голяма публичност е за облата и правоъгълна кирилици, по-известни като българска и руска кирилици. Това са стилистични алтернативи на едни и същи букви, като основната разлика е в редовните, т.е. малки букви, където при руската те приличат на намалени главни букви, докато при българската кирилица всяка редовна буква има различна форма и отличителен характер, и с преобладаващо повече горни и долни дължини. Това се отразява в по-динамичния общ силует на думите, по-улеснена четимост и не на последно място по-изразени естетически качества, за разлика от цялостно по-монотонния силует при руската кирилица. В допълнение към това облата българска кирилица е белег на националната ни културна идентичност, нещо което трябва да опазваме. Повече информация може да видите и на тук.

Website:

https://www.behance.net/NikiPetrus

В бъдеще е възможно да създам и друг сайт.

Facebook/Instagram/Twitter page:

https://www.facebook.com/nikolay.petroussenko

https://www.instagram.com/petrusenik

Смях в час – поредица от учебни помагала за изучаване на чужд език с автори доц. д-р Д. Цацова, гл. ас. д-р А. Маврова, ас. Е. Свиларова и ас. З. Лъчезарова. Илюстрации и оформление – Н.Петрусенко. 2016.
Tristesse d’été от Стефан Маларме – калиграфия, част от цикъл работи, частна собственост, 2017.
Стихотворение (Целувката вчера) от Низар Каббани – калиграфия, част от цикъл работи, частна собственост, 2017.
Песен на Соломон 2:16 – калиграфия, част от цикъл работи, частна собственост, 2017.
Know How to Reach the Knowledge – арт типография, разработена за първата международна лигнвистична публикация на Scriptura Mundi, със съдействието на ООН. 2014.
Gourmet Snack – логотип
@ – част от серия работи за Международния ден offline, 2016
Tokyo – част от колекцията плакати Любими градове на Plakat Kombinat. 2014.
Sapienza – шрифтова фамилия, дипломна работа от маг. прог. Шрифт към НХА. 2015
Sapienza – шрифтова фамилия, дипломна работа от маг. прог. Шрифт към НХА. 2015

Add a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.