Представяме: Стоян Атанасов
|Юли… време е за море, почивка и четене на плажа, затова този месец ще посветим на кориците и техните създатели.
Стоян Атанасов
Образование: Бакалавър, Графичен дизайн, НБУ
Професионален опит: Работя в сферата на книгоиздаването от 11 години. Отдавна съм изгубил представа по колко книги съм работил, но кориците са няколко десетки всяка година, а предпечатната подготовка е на трицифрен брой издания годишно. Работил съм с повечето големи издателства в България и доста от по-малките. Правил съм корици за българските издания на книгите на Дж. К. Роулинг, Силвия Плат, Патрик Нес, Кен Фолет, В. Е. Шуаб, Рик Риърдън, Елиф Шафак и много, много други. Мисля, че хората, които познават работата ми, ме свързват предимно с корици за тийн романи.
През 2016 създадох студио за дизайн и предпечат Kontur Creative и вече три години работя в него заедно с най-талантливите, мотивирани и отдадени колеги, за които бих могъл да мечтая.
Изложби/проекти/награди:
Съвсем наскоро мина изложбата на нашето студио, „Извън контурите“.
През останалото време книжарниците са нашите изложбени зали.
Какво всъщност означава да правиш корици? Разкажи ни за твоя процес. Всичко започва с имейл или телефонно обаждане: „Имаме тук една книга, ще можеш ли?“ Договаряме срок и получавам текст, често не във финален редактиран вид, понякога в оригинал. Чета книгата, обикновено в „свободното“ време. В работно има други задачки. 🙂
Когато съм готов, нахвърлям някакъв вариант и първо обсъждам с колегите в офиса. Ако нямам идеи за конкретната книга, давам текста на някой от колегите, ако времето позволява, или разказвам сбито за какво става дума, какъв е духът на произведението и най-общото усещане. Правим брейнсторминг, обсъждаме варианти. Когато имаме предложение, с което се чувстваме комфортно, изпращаме на издателя за одобрение. Изненадващо често успяваме от първия път, но понякога има корекции. В такава ситуация отразяваме корекциите и отново изпращаме за одобрение. Това се повтаря толкова пъти, колкото е необходимо.
След одобряване на визията получаваме останалите текстове и технически подробности, оформяме файл за печат и корицата заминава за производство.
Корицата илюстрация ли е? Разбира се. И тя като всички илюстрации съществува, за да служи на текста. Може би при нея поставените цели са малко повече, защото освен да е вярна на произведението, от корицата се очаква да продаде книгата като продукт, да привлече и задържи вниманието достатъчно, да събуди любопитство, да стимулира определено потребителско поведение, което сега, в ерата на интернет и социалните мрежи, продължава отвъд покупката.
Корица, на кое произведение си мечтаеш да създадеш? Имах две мечти: да направя корица за Андерсен и за „Вълшебникът от Оз“. И двете се сбъднаха. Може би трябва си измисля нова мечта. 🙂
Какво най-често хората НЕ знаят за корицата на една книга или за процеса на създаването ѝ? В моя конкретен случай не знаят колко много време ми отнема прочитането на книгата, преди да започна работа по корицата ѝ – ужасно бавен читател съм, но когато чета за работа, се старая да съм внимателен, за да не пропусна нещо важно.
Не знаят, че често вариантът на корицата, който виждат на отпечатаното издание, не е първият предложен от дизайнера. Понякога изискванията и корекциите са толкова многобройни и специфични, че финалният вариант няма нищо общо с вкуса и вижданията на дизайнера.
Любими примери, които са те накарали да посегнеш към книга, заради корицата? През 2002 открих Тери Пратчет благодарение на кориците на Джош Кърби. До днес съм огромен почитател на работата и на двамата господа.
Website: www.kontur.bg
Facebook/Instagram/Twitter page: