Ревю: „Слонът и пеперудът”
|„Слонът и пеперудът”
Автор: Едуард Е. Къмингс
Илюстрации: Юлиян Табаков
Издателство: Лист
Издателство „Лист” реализира своето единадесето издание от поредицата „Детски шедьоври от велики писатели”. „Слонът и пеперудът” е едно от онези „тайни” произведения, които находчивата Гергана Димитрова открива за читателите. Автор е Едуард Е. Къмингс в превод на Владимир Молев, илюстрациите са на Юлиян Табаков, a дизайнът на поредицата е на Омана Кацарска.
Част от илюстрациите в книгата бяха показани предварително по време на изложбата „РазЛИСТи класиката”, която се състоя на 23 май 2018 г. в галерия „Арт алея” в София. И тъй като впечатленията ни от нея все още са пресни, ще кажем, че единственото, което липсва, е онази златна боя на оригиналните рисунки. Но тук свършват критиките! Това е книга, която много смело е решена изцяло в бяло, черно и златна охра, доверявайки се на естествения цвят на хартията и създавайки усещането за простор и свобода на разтворите. В голяма част от рисунките Юлиан Табаков успява да изгради пространственост на листа на две нива. В единия случай това е печатният лист, а в другия – структурата на хартията, върху която са създадени рисунките, сякаш не са доизчистени при сканирането.
Художникът изначално подхожда сценографски към композиционните си решения, което, разбира се, не е изненада. Прелиствайки цялата поредица от изображения, откриваме само едно, в което идеята за движение е загатната като постановка (с. 66-67). В останалите 15 изображения леката линеарна рисунка ни представя театрална диалогова ситуация (с. 61-62; 70-71), сякаш поставена на сцена пред зрителя, или пейзаж-декор, който развива условно пространство по височина, а не в дълбочина (с. 34-35; с. 46-47). Встрани от тази концепция остават илюстрациите към първото произведение от приказките „Старецът, който попитал защо”. Те се открояват като негатив на следващите рисунки. Така реално книгата започва с черен фон и близък портретен кадър, преди да поеме по пътя заедно със симпатичния, натуроподобен слон от корицата.
И докато голяма част от детските издания в момента залагат на условност във формата на героя, то Юлиян Табаков ни предлага условност във възприятието на пространството. Защото ако читателят се задълбочи в образа на героите, той ще открие в тях всички необходими ключови характеристики на слона, кравата или комара – кожата, силуета, пропорцията. В същото време двете трактовки на рисунката не се конкурират по никакъв начин и осмислят крехката структура на белия хоризонтален разтвор.
Не можем да отречем, че и този път издателство „Лист” е постигнало невероятна колаборация между текст и художник, каквато бе заявката им от самото начало. Остава да видим какво са ни подготвили за в бъдеще, докато може би за мнозина един от най-емблематичните разтвори в тази книга ще си остане роякът от комари, чудно „подходящи за пай”!
Снимки и текст: Милена Радева